Hov, du er landet på en ældre side, som ikke længere opdateres. Gå i stedet hen på denne side: Bestil tid til målerskift
Nye fjernaflæste målere i HOFORs forsyningsområde
I løbet af de næste fem år vil HOFOR udskifte alle mekaniske vandmålere til fjernaflæste målere i hele vores forsyningsområde. I København vil vi desuden udskifte varmemålerne.
HOFOR indleder udskiftningen af målere hos borgerne i Herlev i slutningen af 2021. Tidshorisonten for de øvrige kommuner fremgår af kortlinks her på siden.
Kundefordele i sigte
Udskiftningen til de fjernaflæste målere er et skridt i den mere digitale og ikke mindst grønne retning. For eksempel vil det ikke længere være nødvendigt at sende aflæsningskort med posten.
Samtidig kan du som kunde se frem til, at du ikke længere skal indberette vandforbrug til HOFOR. Med den nye fjernaflæste måler vil aflæsningen ske helt automatisk. Det sparer både din og vores tid.
Tidsplan for målerskifte
Kort nedenfor viser, hvornår de øvrige kommuner i HOFORs forsyningsområde forventes at få udskiftet målere til nye, fjernaflæste målere. Klik på kortlinks og se informationerne for din kommune.
Aktuelle skiftede fjernaflæsningsmålere i Albertslund
Aktuelle skiftede fjernaflæsningsmålere i Herlev
Digitale fremtidsperspektiver
På længere sigt er målet, at vi med de fjernaflæste målere lettere kan identificere lækager. Det vil betyde, at vandspild kan mindskes i betydeligt omfang, til gavn for både dig og klimaet.
Samtidig kan du som kunde også se frem til at tilgå dine egne forbrugsdata digitalt og dermed få større indsigt i dit vandforbrug og dine vaner. På den måde kan du få hjælp til at spare på vandet.
Vil du vide mere?
Tidsbestilling til målerskifte klarer du via dette link:
Har du spørgsmål til fjernaflæsning, er du velkommen til at kontakte HOFOR på:
Hvornår får jeg fjernaflæsning af mit vandforbrug?
I takt med, at vi får flere tidsplaner på plads, vil disse også fremgå af kortet. Vi forventer, at alle målere er blevet udskiftet til fjernaflæste målere i løbet af 2025.
Hvornår udskifter I måleren hjemme hos mig?
Er du forhindret i at være hjemme, kan du booke en ny tid via www.maalerbyt.dk. Her skal du indtaste dit kundenummer og målernummer, som begge fremgår af det brev, du har modtaget fra HOFOR.
Booking af ny tid til målerskifte skal ske mindst fire dage før det foreslåede tidspunkt.
Hvordan foregår udskiftningen af måleren?
Via dette link kan du se, hvordan du gør klar til målerskift:
www.hofor.dk/maalerbyt
Der skal desuden være plads og adgang til, at HOFORs tekniker kan skifte måleren. Udskiftningen af måleren tager ca. en time.
Skal jeg stadig indberette mit forbrug til HOFOR?
Skal jeg stadig aflæse min måler?
Bliver det muligt, at jeg kan følge mit forbrug digitalt?
Hvordan sikrer HOFOR, at måleren bliver aflæst korrekt?
Hvis vores system registrerer den mindste fejl i dataforsendelsen, bliver hele forsendelsen kasseret, og samtidig kan de nye målere sende en række fejlmeddelelser til HOFOR, hvis de f.eks. opdager frost, vandskade, at vandet løber den forkerte retning, lækager og meget mere.
Vi kan naturligvis ikke garantere, at der ikke i sjældne tilfælde kan ske fejl. Derfor er det en god idé, at du stadig selv holder øje med dit forbrug.
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke mener, måleren har aflæst korrekt data?
Hvis du fortsat mener, der er fejl på din måler, kan du indsende en blanket til HOFOR og bede os om at teste din måler. Hvis måleren ikke fejler noget, får du en regning for arbejdet med at tjekke den. Blanketten findes på denne side: Bestil test af vandmåler