Skjult FaceBook tracking ikon Tid til målerskift: | Udskiftning af vandmåler eller varmemåler

Tid til målerskift

Udskiftning af vandmålere og varmemålere: HOFOR er i fuld gang med at udskifte kundernes vand- og varmemålere til nye, fjernaflæste målere. 

 

Får du vand og eventuelt også varme fra HOFOR? Så er du med stor sandsynlighed en af dem, vi skifter måler hos i disse år, hvor vores teknikere erstatter hele 90.000 målere med nye, fjernaflæste målere. 

 Hvis du bor i København, får du sandsynligvis både vand og varme fra os, og så er det både vand- og varmemåleren, vi skifter. Bor du i en af vores andre kommuner, så er det vandmåleren, vi skifter. 

Hvornår skal målerne skiftes?  

Vi er i fuld gang med at udskifte målerne. Det er en stor opgave, som foregår løbende indtil 2025. Når det er ved at være din tur, modtager du eller din ejendom et brev fra HOFOR med et tidspunkt for at få skiftet måleren eller målerne hjemme hos dig eller nede i jeres kælder. Det sker cirka 3-4 uger, inden måleren/målerne skal udskiftes. 

Se her, hvor langt vi er nået i dit område med at udskifte målerne

Book en ny tid til at udskifte måleren hjemme hos dig 

Er du, eller en anden person over 18 år forhindret i at være hjemme på dagen? Så kan du bestille en ny tid til at få udskiftet vandmåleren eller varmemåleren. Det skal du gøre senest fire dage inden den foreslåede tid, men helst så hurtigt som muligt.  


Undgå gebyr på 375 kroner - forbered dig til udskiftningen af måleren i god tid 

Du skal sikre dig, at rørene er i god stand, i god tid inden teknikeren kommer: 

  • Tjek for tæring og rust på rørene 
  • Sørg for, at der kan lukkes for vandet (tjek ventilerne) 
  • Hvis der ikke kan lukkes for vandet, eller der er tæring/rust på rørene, skal du kontakte et VVS-firma, som kan udbedre fejlen, inden vi kommer.  

Inden teknikerne kommer, skal du også rydde op omkring måleren, så vi kan komme til.  
Hvis ikke du har styr på disse ting, kan det koste dig et gebyr på 375 kr. 

Se, hvordan du tjekker de tre ting i videoen herunder:  

 

Derfor skal vandmålerne og varmemålerne udskiftes:

  • Det er et lovkrav, at alle varmemålere skal kunne fjernaflæses inden 2027 – det er for at give dig som kunde mulighed for at følge med i dit forbrug.  
  • I København skal vandmålerne skiftes til en nyere og mere moderne type af målere, som kan fungere med det samme system som varmemålerne.  
  • Nogle målertyper skal opgraderes til ny software eller ny teknologi, selvom de er fjernaflæste i forvejen.  

Spørgsmål og svar om udskiftning af vandmåler og varmemåler

Hvordan foregår udskiftningen af måleren?

Det er en tekniker fra HOFOR, der foretager udskiftningen af vandmåleren. Teknikeren vil være klædt i HOFOR-uniform med synligt logo på tøjet. Der skal være en repræsentant fra husstanden til stede, når målerskiftet foretages. Udskiftningen af måleren tager cirka en time til halvanden.

Skal jeg stadig indberette mit forbrug til HOFOR?

Nej, du skal ikke længere indberette dit vandforbrug til HOFOR, når du har fået installeret den nye, fjernaflæste måler.

Skal jeg stadig aflæse måleren?

Det er altid en god ide at aflæse måleren, så du følger med i dit forbrug.

Bliver det muligt, at jeg kan følge mit forbrug digitalt?

Hvis du har en fjernaflæst varmemåler, kan du følge dit varmeforbrug digitalt. Se her, hvordan du gør:
Følg dit fjernvarmeforbrug

På et senere tidspunkt vil du også kunne følge dit vandforbrug online. Indtil det sker, anbefaler vi, at du stadig tjekker forbruget på den nye måler.

Hvordan sikrer HOFOR, at måleren bliver aflæst korrekt?

Der stilles lovkrav til de målere, vi har opsat hos vores kunder. Det skyldes, at forbruget skal kunne måles helt nøjagtigt. Vi foretager jævnligt stikprøvekontrol for at sikre, at målerne måler korrekt.
Se bekendtgørelse for målerteknisk kontrol

Udviklingen af målere er gået fra relativt simpel fjernaflæsning på mekaniske vandmålere til nu fuldelektroniske og meget præcise målere med avanceret fjernaflæsningsteknologi.
Hvis vores system registrerer den mindste fejl i dataforsendelsen, bliver hele forsendelsen kasseret. Samtidig kan de nye målere sende en række fejlmeddelelser til HOFOR, hvis de f.eks. opdager frost, vandskade, at vandet løber den forkerte retning, lækager og meget mere.

Vi kan naturligvis ikke garantere, at der ikke i sjældne tilfælde kan ske fejl. Derfor er det en god idé, at du stadig selv holder øje med dit forbrug.

Hvad gør jeg, hvis jeg har mistanke til, at måleren ikke måler korrekt?

Hvis du tror, der er fejl på vandmåleren: I første omgang kan du selv slukke for alle vandtilslutninger og tjekke, om måleren stadig tæller. På den måde kan du kontrollere, om der er vandforbrug i din ejendom, du ikke kender til.
Hvis du fortsat mener, der er fejl på måleren, kan du indsende en blanket til HOFOR og bede os om at teste den. Hvis måleren ikke fejler noget, får du en regning for arbejdet med at tjekke den. Blanketten findes på denne side: 
Bestil test af vandmåler

Hvis du tror, der er fejl på varmemåleren:Hvis du ikke regelmæssigt har fået efterset dit fjernvarmeanlæg, kan du i første omgang kontakte din VVS’er og få anlægget efterset.

Hvis du fortsat mener, der er fejl på din måler, kan du indsende en blanket til HOFOR og bede os om at teste din måler. Hvis måleren ikke fejler noget, får du en regning for arbejdet med at tjekke den.

Blanketten findes på denne side:
Bestil test af varmemåler

Min vandmåler eller varmemåler er i stykker, hvad gør jeg?

Hvis din måler er i stykker, kan du ringe til HOFORs kundeservice på telefon 33953395.

Åbningstiden er alle alle hverdage 8:30-14:30

Når jeg har fået en ny måler, får jeg så automatisk en besked fra HOFOR i tilfælde af unormalt højt forbrug?

Nej, det gør du som udgangspunkt ikke. Derfor er det en god idé løbende at holde øje med dit forbrug på måleren.

 

Har du andre spørgsmål til fjernaflæsning eller skifte af målere?

Så er du velkommen til at kontakte HOFOR på: kundeservice@hofor.dk