En rørskade eller ren og skær glemsomhed kan resultere i et stort vandforbrug, der kan komme som en grim overraskelse, når du får din regning.
Der kan kun gives refusion ved brud på skjulte vandinstallationer i ejendomme til boligformål.
I forbindelse med ledningsbrud, har du mulighed for at få udbetalt refusion af vandprisen og vandafledningsbidraget. Der er en selvrisiko på 300 m³ pr. ejendom pr. år, ud over normalforbruget.
I disse tilfælde gives ikke refusion:
- Dit toilet løber eller din vandhane drypper.
- Du har haft en skjult rørskade, men vandet er løbet i kloakken, f.eks. via gulvafløbet.
- Du har glemt at lukke for din udendørs vandhane.
- Du har ikke sikret dit hus for vinteren, så der er sket frostsprængning af dine vandrør.
- Du har en synlig rørskade.
- Du fylder vand i swimmingpools og vandbassiner.
- Du vander din have.
- Du har en utæt sikkerhedsventil på dit varmeanlæg.
I dette tilfælde gives der refusion:
- Du har haft en skjult rørskade, hvor vandet ikke er løbet i kloakken.
Sådan søger du refusion
Ansøgningen om refusion skal være HOFOR i hænde senest 1 år efter, at vandspildet er konstateret.
En autoriseret VVS-installatør skal udbedre skaden straks efter at skaden er konstateret.
Det skal du have klar, inden du søger refusion:
- En beskrivelse af skadesforløbet.
- Dokumentation for at vandet ikke er løbet til kloak. Det kan være en beskrivelse af skaden fra en autoriseret VVS-installatør eller billeder, hvor det fremgår, hvad der er udbedret.
- En kopi af VVS-regningen for reparation af skaden eller skadesrapport fra forsikringsselskab.
- 2 nye aflæsninger efter at bruddet er stoppet – aflæsningerne skal være med 1 måneds mellemrum. De kan sendes til os på mail senere.
Udfyld formularen for at søge refusion:
Felter markeret med * SKAL udfyldes.
Reglen er iflg. lovbekendtgørelse nr. 13 af 9. januar 2013 af lov om afgift af ledningsført vand § 24 stk. 4.