Betaler en kunde ikke for sit varmeforbrug, øger det omkostningerne for de andre kunder. Derfor lukker vi for varmeforsyningen, når vi ikke modtager betaling.
I hvilke tilfælde lukker HOFOR for varmen?
Vi lukker for varmen, når betalingsfristen er overskredet, og vi har sendt to rykkere for betaling og et varsel om lukning.
Reagerer kunden enten med fuld betaling eller ved at indgå en aftale om en betalingsordning, lukker vi ikke for varmen.
Kan det ske, at vi lukker for varmen hos kunder, der har betalt?
Der kan være tilfælde, hvor vi må lukke for varmen, selvom en kunde har betalt for varmeforbruget. Det kan fx ske, hvis ejer eller administrator ikke sender betalingen videre til os, selvom lejer har betalt.
Får jeg besked om lukningen?
Vi orienterer både ejeren/administratoren og lejeren om, at vi lukker for varmen. På den måde har lejeren mulighed for at reagere over for ejeren/administratoren, inden vi lukker.
Vi orienterer også den kommune, hvor ejendommen ligger, om den planlagte lukning. Kommunen har mulighed for at hjælpe lejeren med at få åbnet for varmen igen.
Kan kommunen hjælpe?
Ifølge lejeloven kan lejer give ejer påbud om at betale for varmen. Derefter kan lejer henvende sig til kommunen for at få hjælp til at få åbnet for varmeforsyningen igen. Kommunen har pligt til at stille sikkerhed for betalingen af fremtidigt forbrug overfor HOFOR.
Hvordan får jeg åbnet for varmen igen?
Når vi modtager dokumentation for betalingen inden kl. 13.00, kan vi normalt genåbne forsyningen samme dag mod et ekstra gebyr.
Gå til oversigten over gebyrer for 2024
Hvor kan jeg få mere hjælp?
Ring til vores Inkassoafdeling på telefon: