Svanemøllen Skybrudstunnel

Store dele af hovedstadsområdet er hårdt ramt af oversvømmelser ved kraftig regn og skybrud. Svanemøllen Skybrudstunnel er det første store skridt på vej mod klimasikring af det nordlige hovedstadsområde fra Nørrebro og Utterslev Mose til Øresund. Skybrudstunnelen skal efter planen være færdig og i drift i 2033.


Høring om miljøvurderingen er i gang

Høringen løber fra den 4. august 2025 til den 12. september 2025.

Der er lige nu en høring i gang om miljøvurderingen af Svanemøllen Skybrudstunnel. Tunnelbyggeriet går først i gang, når der er givet en miljøtilladelse.

Læs miljøkonsekvensrapporten 

Her kan du indgive høringssvar:
Hos Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø kan du læse materialer om projektet.

Vil du indgive indsigelser og bemærkninger, skal du skrive til: mail@sgav.dk

Kom til informationsmøde og lokale pop-up møder

I perioden med høring inviterer HOFOR og Novafos til informationsmøder og lokale pop-up møder i de kommuner, tunnelen skal løbe igennem.

Både naboer til tunnelbyggeriet og andre interesserede er meget velkomne.

Læs om møder i København, Gentofte, Gladsaxe samt onlinemøde 


Se placering af tunnel og byggepladser

På kortet nedenfor kan du se, hvor tunnelen bliver placeret (den røde linje) og hvor byggepladser med skaktene skal være (de mørke cirkler som er klikbare).

Klik på knappen herunder og få mere information om hver enkelt byggeplads til Svanemøllen Skybrudstunnel:

Du kan også zoome ind på kortet herunder og se, hvilke matrikler der ligger over og omkring tunnelen. Klik på de enkelte byggepladser for mere information.


Har du spørgsmål til Svanemøllen Skybrudstunnel, er du velkommen til at skrive til os på sst@hofor.dk


Værd at vide:

  • Svanemøllen Skybrudstunnel er et samarbejde på tværs af kommuner i den nordlige del af hovedstadsområdet - København, Gentofte, Gladsaxe og Frederiksberg. 
  • Forsyningsselskaberne HOFOR, Novafos og Frederiksberg Forsyning arbejder sammen om at anlægge tunnelen.
  • Arbejdet med at anlægge tunnelen starter i 2025 og forventes at være færdig og i drift i 2033.
  • Områder, der bliver inddraget under anlægsarbejdet, bliver reetableret i løbet af 2034.
  • Sammenlagt 10 kilometer tunnelrør skal fungere som en ny motorvej for vand under jorden, så områderne kan komme af med regnvand og undgå skader og gener ved skybrud og kraftig regn.
  • Tunnelrørene bliver i diameter fra 1,8 meter og op til knapt 5 meter.
  • Tunnelen kan rumme ca. 100.000 m3 vand – det svarer til Rundetårn 15 gange – og vil også fungere som et stort forsinkelsesbassin, der opbevarer regnvand og spildevand, som ellers vil havne i vandløb, moser og Øresund.
  • Hvert år vil ca. 500.000 m3 vand pumpes til renseanlæg frem for at løbe ud i vandløb, moser og hav.
  • Tunnelen anlægges med en tunnel fra Lygten over Ryparken til Svanemøllen Kaserne og en anden tunnel fra Nordkanalen via Dyssegårdsparken og Søholmlund til Svanemøllen Kaserne og derfra videre ud til en pumpestation på spidsen af Nordhavn.