02.04.2020
Coronavirus og øget trafik har givet nye udfordringer i arbejdet med at renovere Værket ved Søndersø. Alligevel kører byggeriet ved Danmarks næststørste vandværk stadig efter tidsplanen.
HOFOR er i gang med at modernisere vandværker i Danmark, heriblandt Værket ved Søndersø. Når ombygningen af Værket ved Søndersø er færdig, vil værket bl.a. kunne levere blødere vand til hovedstadsområdet.
Coronaudbruddet har vendt hverdagen på hovedet for mange danskere, men på Værket ved Søndersø i Værløse fortsætter HOFOR ufortrødent arbejdet med at renovere landets næststørste vandværk. Også selvom hverdagen heller ikke her er helt, som den plejer at være.
Status på byggeriet er, at det gamle overfladevandværk er revet ned, og kælderen til de nye vandværk er bygget, så nu er byggeriet rykket op over jorden. Den nye bygning, som kommer til at stå færdig i 2021, bliver desuden udstyret med et blødgøringsanlæg, så værket fra 2022 kan levere blødere vand til hovedstadsområdet.
“Coronakrisen har naturligvis givet os nogle nye udfordringer, men heldigvis var projektholdet godt sammentømret allerede inden krisen, så det er gået rigtigt godt med at få indarbejdet de nye regler for det fysiske arbejde på byggepladsen,” siger projektleder Troels Lund fra HOFOR.
De fleste møder er nu rykket over på Skype eller lignende, og de fysiske møder bliver så vidt muligt holdt udendørs med passende afstand mellem deltagerne. Frokostpausen afholdes i skiftehold, og der er blevet indført skærpede hygiejneregler.
Driftspersonalet, der betjener det nuværende vandværk, har en kritisk funktion i forhold til at sikre vandforsyningen. De er derfor fuldstændigt afskåret fra at komme på byggepladsen og fra al kontakt med folkene fra byggepladsen.
Men selvom det har krævet tilvænning med alle de nye tiltag, er der ikke noget, der tyder på, at det kommer til at påvirke tidsplanen, fortæller Troels Lund.
“Det er nogle gode folk, vi har på projektet, og de har været hurtige til at tilpasse sig. Så på nuværende tidspunkt ser det ikke ud til, at situationen kommer til at påvirke fremdriften af byggeriet,” siger han.
Oveni de nye udfordringer, som coronavirussen har medført, er projektet også rendt ind i nogle trafikale udfordringer. Byggeaktiviteten ved værket har nemlig givet en del mere tung lastbiltrafik til og fra værket. Det påvirker trafikken på Ballerupvej, hvor lastbilerne skaber kø, når de holder og venter på at kunne svinge ned ad adgangsvejen til værket.
Samtidig skaber den tunge trafik på adgangsvejen risiko for farlige situationer, da vejen også er en del af en populær gårute rundt om Søndersø. Faktisk er turen rundt om søen så populær, at kommunen har valgt at gøre ruten ensrettet under coronaepidemien.
“Lige i øjeblikket, hvor mange arbejder hjemme, oplever vi ekstra mange fodgængere og motionsløbere på vejen, men der er i det hele taget mange mennesker, der benytter vejen. Derfor er der behov for en bedre adskillelse af lastbilerne og de bløde trafikanter, og det er vi i fuld gang med at sørge for,” fortæller projektleder Troels Lund.
Der bliver derfor snarest muligt etableret en sti på adgangsvejen fra Ballerupvej til værket, og Ballerupvej bliver gjort bredere, så der er plads til at lave både højre- og venstresvingsbaner. Begge dele forventes at stå færdigt i løbet af foråret.
Landets største modernisering af vandværker
HOFOR er i gang med den største modernisering af vandværker i Danmark og har samlet et hold af de dygtigste folk på feltet i samarbejdet ‘V3VV’. Dette samarbejde står for projektmodningen af tre store vandværksmoderniseringer på Værket ved Søndersø, Værket ved Thorsbro og Værket ved Gevninge.
HOFORs entreprenører på Værket ved Søndersø er:
HOFORs rådgivere på de tre vandværksmoderniseringer er: