11.06.2020
Siden 2017 har indbyggerne i Brøndby som de første af HOFORs én million vandkunder haft blødere vand i hanerne. Det har betydet mindre sæbeforbrug og mindre kalk i apparaturer, og så er der også høstet gevinster for både økonomi og miljø. Over den næste årrække udruller HOFOR det blødere vand til samtlige af forsyningsselskabets vandkunder.
Lørdag den 13. juni runder det blødere vand et skarpt hjørne i Brøndby. I 1000 dage har Brøndby-borgerne haft blødere vand i hanerne, og de positive effekter kan mærkes hos både kommunens beboere og virksomheder.
En undersøgelse foretaget af DTU og HOFOR viser, at det blødere vand i Brøndby har betydet mindre kalk i fx toiletter og vandrør, ligesom både køkkenapparater og vaskemaskiner har en længere holdbarhed på grund af mindre kalk. Samtidig betyder det blødere vand mindre forbrug af sæbe, afkalkningsmidler og andre kemikalier, hvilket gavner miljøet.
Brøndby var den første kommune i HOFORs forsyningsområde til at modtage blødere vand via Brøndbyvester Vandværk, som har gennemgået en større renovering for netop at kunne levere det blødere vand.
“Vi er rigtig glade for, at vores mange borgere nu i 1000 dage har haft blødere vand i hanen. De tilbagemeldinger, vi får, peger samlet set i én retning, nemlig stor pil opad hos både de private borgere og fra virksomheder i kommunen. Og så er vi naturligvis også glade for, at vores erfaringer nu kan bruges i arbejdet med at levere blødere vand til resten af HOFORs kunder,” fortæller Brøndbys borgmester Kent Max Magelund.
I fremtiden er det ikke kun Brøndbys borgere, der skal have glæde af det blødere vand. Næste mål er, at samtlige af forsyningsselskabets én million kunder også kan se frem til at tappe blødere vand fra hanerne. Et så ambitiøst projekt lader sig af gode grunde ikke udrulle fra den ene dag til den anden. Samtidig med at vandværkerne får installeret blødgøringsanlæg, skal de nemlig renoveres eller nybygges, og det arbejde er nødt til at foregå etapevis, for at der stadig kan flyde vand i hanerne hos kunderne.
“Det er et stort og komplekst arbejde at skulle levere blødere vand til en million kunder. Derfor er det også en stor hjælp, at vi kan trække på erfaringer fra Brøndby, og ikke mindst, at vi allerede nu har bevis for, at kunder og virksomheder rent faktisk oplever de fordele, som vi forventede,” fortæller programleder Susanne Lykke Jakobsen.
Hos HOFOR har der været efterspørgsel fra kunderne om blødere vand, og tilbage i 2014 besluttede HOFOR at give sig i kast med det storstillede projekt. I alt skal 11 vandværker moderniseres, så drikkevandet også i fremtiden produceres og beskyttes bedst muligt. Vandværkerne, der skal levere blødere vand, kræver ny teknologi og en anden drift, end man tidligere har været vant til. Programleder Susanne Lykke Jakobsen uddyber:
“Et projekt af sådan kaliber kan vi ikke bare gennemføre fra den ene dag til den anden. Vi går ikke på kompromis med vandforsyningen til vores kunder, så projektet har en vis løbetid, for at vi hele tiden sikrer en høj vandkvalitet og sikker forsyning til vores mange kunder, samtidig med at vi bygger. Vi forventer at have blødgjort 75% af vandet til vores kunder i 2025, og i slutningen af august er vi klar med en prognose for, hvornår vi kan få blødgjort vandet i de sidste områder.”
På HOFORs hjemmeside kan du følge med i, hvordan hårdhedsgraden i dit område forventes at falde de kommende år: Oversigtskort over blødere vand
Du kan også blive klogere på blødgøring af vand ved pelletmetoden i videoen herunder:
Susanne Lykke Jacobsen, programleder HOFOR
suja@hofor.dk
2795 4479