09.09.2015
Seks kollegier i København deltager i vandsparekampagnen Waterartcph, der skal få alle unge københavnere til at bruge mindre vand.
Unge er generelt storforbrugere af vand, siger vandsparerådgiver Mette Hansen fra HOFOR (Hovedstadsområdets Forsyningsselskab):
”Det hører vi rigtig ofte fra forældre til teenagere og unge, når vi er ude med vores vandsparerådgivning og snakker med borgerne. Undersøgelser viser, at unge bruger op til 30 procent mere vand end gennemsnittet, som i København ligger på 102 liter pr. person pr. døgn.”
Derfor lancerer HOFOR for tredje år i træk konkurrencen Waterartcph blandt de københavnske kollegier. Egmont kollegiet på Østerbro, Grønjordskollegiet på Amager, Kollegiegården på Nørrebro og Regensen i Indre By er blandt de kollegier, som har tilmeldt sig kampagnen, der gennem fotos, events og quizkonkurrencer skal få de unge til at zoome ind på vandbesparelser og dele gode råd med hinanden på de sociale medier.
Kollegier til kamp mod vandspild
Mange unge bor i dag på kollegier eller kommer der for at besøge venner.
”Derfor er kollegierne et godt sted at sprede gode vandvaner, og derfor har vi inviteret kollegierne til at deltage i kampagnen,” siger Mette Hansen.
I alt seks kollegier i København har ”bidt på krogen” og kæmper fra midten af september til ultimo november for at spare på de dyrebare vanddråber. På Regensen har flere af beboerne meldt sig som frivillige vandspareambassadører og påtaget sig at engagere deres medkollegianere i kampen mod vandspild. En af dem er Anjila Hjalsted, der studerer på DTU:
”Jeg har valgt at blive kampagneambassadør sammen med Søren og Peter fra mit kollegie for at skabe opmærksomhed omkring vores vandforbrug og – forhåbentlig – begrænse det. Det vil vi forsøge at gøre med sjove kollegieagtige tiltag. Ikke løftede pegefingre.”
Præmier til alle
Vandforbruget bliver målt både før, under og efter kampagnen. Men det er ikke alene en reduktion af vandforbruget, der udløser præmier, understreger Mette Hansen:
”Det handler primært om at udbrede gode vaner og fornuftig brug af vand. Derfor lægger vi også vægt på, hvor gode kollegierne og deres ambassadører er til at sprede deres budskaber via de sociale medier, sjove events og andre kanaler.”
Hun fortæller, at vandspareambassadørerne bliver præmieret efter kampagneperioden.
”Vi kårer ikke en enkelt vinder. Alle kollegierne gør jo en indsats – og det skal naturligvis belønnes.”
Følg kampagnen på Facebook
Kampagnen kan følges på:
Waterartcph: Regler for arbejde med drikkevand
Instagram: #waterartcph