04.08.2019
Mandag 5. august lukker HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, for adgang til den gangtunnel, der fører under motorvejen ved Ryparken station. Det sker som et led i en plan for at mindske antallet af oversvømmelser i viadukten.
Billeder af oversvømmede biler og timer med en lukket motorvej ved Lyngbyvejen vil snart være et sjældnere syn. I et samarbejde mellem Vejdirektoratet, Københavns Kommune og HOFOR er der nemlig en række løsninger på vej. Vejdirektoratet har allerede fornyet den eksisterende pumpestation ved Strødamsvej og har opgraderet vejriste og ledningsnettet i motorvejens dybdepunkt ved Nordhavnsvejs tilslutning.
Nu lukker HOFOR alle de regnvandsstik, som giver mulighed for at skybrudsvand kan trykkes fra Lersøledningen op på motorvejen. I stedet bliver regnvandet ledt fra motorvejen ind i den eksisterende gangtunnel, der omdannes til et skybrudsbassin og sikringsbygværk, som kan åbnes ved risiko for oversvømmelse i de omkringliggende byområder. Det kan lade sig gøre at lukke tunnelen, fordi Københavns Kommune har etableret en gang- og cykelbro over motorvejen tæt på tunnelen.
I 2027 forventes Svanemøllen Skybrudstunnel sat i drift, og først med denne løsning vil området være sikret mod oversvømmelser. Men med Vejdirektoratets indsats og HOFORs kommende projekt ville man kunne undgå omkring halvdelen af de gange, motorvejen har været lukket pga. oversvømmelse de sidste ti år.
“Omkring 2027, når vi har anlagt Svanemøllen Skybrudstunnel, vil vi være sikret mod de oversvømmelser, vi tidligere har oplevet af motorvejen. Men allerede i 2020, når projektet ved Lyngbyvejen er afsluttet, har vi reduceret risikoen for oversvømmelse af motorvejen væsentligt”, forklarer planchef hos HOFOR, Brian Hansen.
HOFOR lukker nu gangtunnelen og har været ude for at fortælle tunnelens brugere om projektet. Nu er nedgangene spærret af, og HOFOR kommer desuden til at arbejde på de regnvandsstik som tidligere sendte regnvandet ud på motorvejen. I stedet vil man i fremtiden kunne lede vandet fra bassinet i tunnelen ud på motorvejen. Det bliver koblet sammen med nogle varslingssystemer, så man kan lukke motorvejen inden vandet oversvømmer viadukten.
Projektet er klar til at modtage regnvand i foråret 2020.