03.05.2017
Stort havvandskammer giver HOFOR mulighed for at øge produktionen af fjernkøling i takt med, at stadig flere kunder kommer på forsyningsselskabets fjernkølenet.
Alle fjernkølingskunderne hos HOFOR kan glæde sig over, at de har valgt en leverandør med høj forsyningssikkerhed. Hele 99,97 procent af tiden strømmer det kolde vand fra de to kølecentraler i Adelgade og Tietgensgade ud til kunderne, som der bliver stadig flere af (opgjort 2010 -2015).
I takt med, at stadig flere store ejendomme i København vælger at tilslutte sig den CO2-venlige fjernkøling, er der blevet behov for at udvide kapaciteten, så produktionen kan følge med.
– “For at udnytte kølecentralen i Adelgade maksimalt har vi nu bygget et havvandskammer ved molen for enden af Sankt Annæ Plads. Der er tale om en større investering, men den vil også sikre en både mere effektiv og endnu grønnere produktion af fjernkøling mange år frem”, forklarer Henrik Lorentsen Bøgeskov, der er chef for fjernkøling hos HOFOR.
Alene i 2016 er der tilsluttet 5.715 kW nye kunder, hvilket betyder, at udbygningen af køleproduktionen i kølecentralen derfor skal bruge mere havvand. Fx er ARP-Hansens Nye Hostel ved Vesterport, det gamle Post & Telemuseum, og Ingeniørhuset (IDA) kommet til som fjernkølingskunder i år.
– “Tidligere sugede kølecentralen havvandet direkte ind fra havnen, men med det nye kammer vil vandet blive filtreret og pumpet ind til centralen. Det gør, at centralens mange maskiner vil kunne yde deres absolut bedste, idet vandmængden ved tryk kan forøges væsentligt i fht. en tilsvarende ledning, hvor vandet suges”, slutter Henrik Lorentsen Bøgeskov.
Facts om havvandskammeret:
Oppetiden – de 99,97 procent, er når der på konkrete fastlagte målepunkter i hovednettet – undtaget ved planlagte driftsstop, kan konstateres et defineret minimum differenstryk og en maksimal defineret fremløbstemperatur.