13.06.2017
Hotelkæden Arp Hansen har i 2016 for Wakeup Borgergade været bedst af alle HOFORs fjernkølekunder til at udnytte det kolde vand optimalt.
Høj energieffektivitet er alfa og omega, hvis man som fjernkølekunde vil have størst mulig udbytte af sit anlæg. En af de vigtigste faktorer til at sikre sig energieffektivitet er en optimal opvarmning af returvandet. Det er således vigtigt, at der er mindst 10 graders forskel i temperatur på fjernkølevandet, som HOFOR leverer, og det vand kunden sender retur. Herved opnår kunden fjernkøling, og samfundet opnår den største CO2-besparelse.
Den gode udnyttelse af fjernkølevandet er både til gavn for HOFOR og kunderne og er med til at reducere CO2-udledningen pr. MWh køl. Derfor sætter vi i HOFOR hvert år fokus på emnet og hædrer den kunde, der gennem året har nået den højeste energieffektivitet.
I 2016 har kampen om bedste opvarmning været tæt, og det krævede faktisk en ekstra beregning at afgøre, hvem der klarede sig bedst.
Vinderen blev Arp Hansen, der var lige et nøk bedre end alle andre og gennem hele 2016 leverede en flot indsats. I gennemsnit opnåede hotellet en opvarmning af returvandet på 11,9 grader celsius, der dermed er pænt højere end forventet.
Præmien fra HOFOR var en isvogn fra Ismageriet, der trillede forbi Arp Hansens hovedkontor en eftermiddag i begyndelsen af juni. Dette var belejligt på samme tidspunkt, som der var planlagt en brandøvelse, og det var måske også derfor, at isvognen var særdeles populær blandt hotelkædens medarbejdere, der samtidig kunne være stolte af deres gode udnyttelse af kølevandet.
Et stort tillykke til Arp-Hansen Hotel Group og Teknisk Chef Jack Heellweg Bengtsson og hans team – og tak til alle fjernkølekunderne hos HOFOR, som er med til at gøre København grønnere.
Her ses HOFORs forretningskonsulent Admir Omeragic og Teknisk Chef Jack Heellweg Bengtsson fra Arp Hansen på selve dagen, hvor isvognen kom på besøg.